Alumexx CEO Jeroen van den Heuvel bij BNR

Op 26 maart 2018 schoof Alumexx CEO Jeroen van den Heuvel aan bij BNR Nieuwsradio. Hierin sprak hij over de stap om een gedeelte van zijn productie uit te zetten naar de Verenigde Staten en welke andere uitdagingen hem nog te wachten staan. Luister hieronder het geluidfragment terug.

 

De groeilessen van aluminiumbaron Jeroen van den Heuvel (30 miljoen omzet)

Elk huis heeft een ladder, elke bouwplaats zijn rolsteiger, trap of een aan de gevel hangende werkbrug. Goede kans dat deze klimproducten van de Nederlandse bedrijven Aluminium Scaffolding Company of Alumexx uit Etten-Leur komen. Oprichter/eigenaar van beide maakbedrijven, Jeroen van den Heuvel, bracht Alumexx begin 2018 naar de Amsterdamse beurs. Doel daarvan is door overnames een serieuze Europese speler te worden.

De Zilvervloot is nog nooit zo zinvol geïnvesteerd. Op 16-jarige leeftijd haalde Jeroen van den Heuvel al het geld van deze speciale spaarrekening en kocht een lasapparaat om aluminium te kunnen lassen en een aanhangwagen. Hij begon met het repareren van aluminium rolsteigers en ladders van aannemers uit de buurt. Op zijn 43ste staat er een miljoenenbedrijf dat aluminium laders, steigers en hangbruggen voor de bouw in binnen- en buitenland ontwerpt, bouwt en uiteindelijk levert, en bracht hij begin dit jaar zijn consumentenklimbedrijf Alumexx naar de Amsterdamse effectenbeurs.

Kledingwinkel
De basis voor het klimimperium werd gelegd aan de Rotterdamse Hoogstaat 28 waar zijn ouders een kledingwinkel hadden en opa in de kelder een nering in leerbewerking runde. Hard werken zit in onze genen, zegt hij met regelmaat. “Ik heb het daar bij mijn ouders en opa gezien en geleerd.”

Producenten
Het interview moest een dag worden verplaatst voor een gesprek met meneer Lee uit China, een van zijn producenten. De dag na het interview gaat de tocht naar Portugal en verder staat Denemarken op het reisschema. De beursgang van Alumexx heeft als doel om de naamsbekendheid te vergroten én de expansie in Europa een boost te geven. “In het buitenland word je een serieuzere partner met zo’n notering. Het motiveert Chinezen om een stapje extra te zetten. Ze vinden het mooi om aan een beursgenoteerd bedrijf te leveren.”

De start van dit alles is een frame van je crossmotor. Leg dat eens uit.
Alvorens hij met veel enthousiasme over zijn aluminium Honda-frame begint, heeft hij zijn garage getoond waar zijn racewagens staan. Een monteur sleutelt aan een van de bolides. Voor deze snelheidssport heeft hij geen tijd meer, net als gitarist te zijn in een coverband die muziek speelt van Creedence Clearwater Revival. Het enige wat er hij nu nog doet, is lid zijn van de ledenraad van de lokale Rabobank.

“Maar vroeger liet ik mij als coureur inhuren door mannen als Bob Sijthoff voor bijvoorbeeld de 24 uur van Dubai. Racevriend Tom Coronel is nu de ambassadeur van Alumexx. Mijn liefde voor aluminium kwam door dat frame van mijn 250 cc Honda-crosser. Ik vond dat als mts’er mooi hoe dat was gelast. Ik wilde ook op die manier lassen. Ik haalde mijn lasdiploma om TIG (Tungsten Inert Gas) te kunnen lassen en plaatste een advertentie in het plaatselijke krantje: ‘Voor al uw aluminium laswerkzaamheden’. Daar reageerde een aannemer op. Ik verdiende die middag 300 gulden. Al het geld wat ik daarna verdiende investeerde ik in advertenties in De Telegraaf, ging gelijk landelijk, en apparatuur. Het was niet aan te slepen. Ook kocht ik oude steigers op, repareerde ze en verkocht ze met een veiligheidscertificaat. Een grote groeispurt maakte ik toen Andries Borgeld, eigenaar van Bo-Rent, een enorme opdracht plaatste. Tot die tijd kocht hij altijd in bij onze Nederlandse concurrent Altrex.”

Groot en toch klein
Tot Maxeda in 2012 aanklopte voor een lichte steiger in al haar Praxis doe-het-zelf-markten had Van den Heuvel zich opgewerkt tot de grootste leverancier van professioneel klimmateriaal met een industriële kwaliteit in Nederland. Het bedrijf had inmiddels de naam Aluminium Scaffolding Company (ASC Group) gekregen. Aan de vooravond van de beursgang verkocht hij 30 procent van het bedrijf aan het zittende management en trok zich terug uit de dagelijkse leiding.

Gas geven
Van den Heuvel: “Alle productieverzoeken voor consumentenproducten hadden we afgewezen, maar die van Praxis konden we vanwege de omvang niet weigeren. Het gaf ons ook de mogelijkheid om concurrent Altrex een stap voor te zijn. Na die Praxis-deal hebben we gas gegeven. We kwamen er al snel achter dat produceren en leveren aan de professional en consument twee totaal verschillende werelden zijn. Bij ASC Group werken we met dealers. Detailhandel is volle vrachtwagens bestellen en precies op tijd afleveren aan het laaddock. Qua distributie niet te vergelijken. In 2016 zijn we serieus begonnen en zijn deze activiteiten gaan scheiden van ASC.”

30 miljoen omzet
ASC Group en Alumexx zijn maakbedrijven waar eind dit jaar tegen de tweehonderd technici werken. Het bedrijf zoekt volop lassers en softwareontwikkelaars voor de website, maar ook voor het ontwerpen van speciale klimprojecten. De omzet van de twee bedrijven is volgens Van den Heuvel circa 30 miljoen euro, waarvan Alumexx dit jaar naar verwachting circa 2,1 miljoen aan bijdraagt. Met deze omzet is Van den Heuvel een kleintje. De omzet van Altrex uit Zwolle is het dubbele. De omzet van ASC Group en Alumexx vallen geheel in het niet bij WernerCo, over de 600 miljoen dollar. De Amerikaanse klimgigant – in bezit van beleggingsfonds Triton Fund IV – is na de overname begin dit jaar van het Duitse Zagres de grootste klimspecialist ter wereld.

VDL Groep
Er is een innige band met een ander maakbedrijf, de VDL groep van familie Van der Leegte. Beide ondernemingen investeerden kapitaal en energie in een robotlijn die alleen voor Van den Heuvel ladders en trappen produceert. “We halen steeds meer productie van China terug naar Nederland. Nu we net onze eigen 3D-printer in huis hebben, zullen we nog meer in Nederland gaan doen. Alumexx lift mee op die robotlijn. De productie voor de doe-het-zelf-markt worden steeds verder geautomatiseerd. Het moet allemaal licht en goedkoop zijn en vooral snel te fabriceren. VDL is ontzettend goed in produceren. Het voordeel van werken met een familiebedrijf als VDL is dat de lijnen kort zijn. Bepaalde beslissingen worden door die korte lijnen veel sneller genomen. Niks overleg, daarmee zijn onze algemene kosten, overhead, laag.”

Je praat met ontzag over maakpartner VDL.
“Verschillende onderdelen van de VDL Groep leveren aan ons, maar wij bouwen weer voor hun dochteronderneming ETG cleanrooms, dat kunstje hebben we geleerd bij ASML. Wat sterk bij VDL is ontwikkeld, is hun goede relatie met leveranciers. Wij werken ook zo en hebben daardoor al jarenlange relaties met onze leveranciers. Wat je bij onze, vooral buitenlandse concurrenten ziet, is dat ze hun leveranciers keihard tegen elkaar uitspelen. Ik vind dat kortzichtig. We hebben een andere cultuur. Wij bouwen aan langjarige relaties.”

Begin dit jaar bracht je Alumexx naar de beurs. Waarom?
“Om twee redenen. Het zorgt voor meer naamsbekendheid in binnen- en buitenland. Nee, ik heb niet voor een reclamecampagne gekozen. Daarnaast willen we de internationalisatie van Alumexx financieren met de uitgifte van aandelen. Op dit moment heb ik 34,59 procent van de aandelen. De rest is van drie andere aandeelhouders en 10 procent is vrij verhandelbaar. Ik volg de beurs al jaren. Ik zie dat bedrijven die genoteerd zijn en daar positief en goed mee omgaan een ontzettende omzetgroei doormaken. Voor mij is RoodMicrotec daar een mooi voorbeeld van. Als je als ondernemer ambitieus bent en je hebt een groeistrategie dan zou ik zeker naar de beurs gaan. Je moet wel een discipline hebben. Achter de schermen moet je je papierwerk vreselijk op orde hebben. Zelfs voor mij was dat wennen.”

Je deed een beursgang via een reverse take over. Ongebruikelijk.
“Via mijn netwerk werd ik voorgesteld aan Selwyn Duijvestijn van MountainShield Capital Fund. Zij waren bezig hun beursfonds Phelix samen met Baker Tilly Berk schoon op te leveren. Tot die tijd hing daar geen best trackrecord aan. Wat ook meespeelde dat ik gelijk een click had met commissaris Simon Jost uit Zwitserland. Voor mij is intuïtie bij het doen van zaken belangrijk. Cijfers zeggen heel veel, maar lopen altijd achter. Ik heb door vallen en opstaan ook geleerd om op mijn gevoel af te gaan.”

Phelix was een voorzetting van het omstreden Inverko dat weer een voortzetting was van het omstreden Vivenda dat weer een voorzetting was van het omstreden Real Time Company. Van den Heuvel weet het, maar heeft vertrouwen dat het nu allemaal goed blijft: “Er is veel energie en tijd in gestoken om oprecht afscheid te nemen van het verleden van dit fonds.”

Je wilt internationaal groeien door aankopen of deelnemingen. Het wordt dan kralen rijgen gezien je omvang?
“We hebben de laatste weken in Portugal en Frankrijk samenwerkingen aangekondigd met groothandels. Ze moeten direct waarde toevoegen aan onze omzet. We nemen dus geen productiebedrijven over. Je moet bij overnames denken aan groothandels en digitale platformen. De groei is dus analoog (groothandels) en digitaal (websites): brick en click. Digitaal is heel belangrijk hoor. Op dit moment worden onze ladders en steigers digitaal verkocht door Bol.com, Coolblue, Toolstation (onderdeel Engels beursfonds Travis Perkins plc/red.) en onze eigen website. Inmiddels is 40 procent omzet webdriven en dat percentage zal groeien. De ladderconsumptie in Europese huishoudens is bizar. Voorheen liet je een ladder of trap repareren. Nu wordt hij weggegooid als hij kapot is. Het is van gebruikersmarkt naar bijna een verbruikersmarkt gegaan. Hoeveel ik er thuis heb? Een stuk of 7,8.”

Alumexx bij RTL Z

Vanwege de aankomende importheffingen op grondstoffen in de Verenigde Staten heeft Alumexx aangekondigd een gedeelte van de productie te verplaatsen. 10% van de productie zal plaats gaan vinden in de Verenigde Staten. Dit kwam aan bod bij het TV programma RTL Z. Bekijk hieronder direct de beelden.

Producent Alumexx wil fabricage voor export naar VS verleggen naar Amerika

PERSBERICHT

Besluit volgt op nieuwe importheffingen staal en aluminium

Producent Alumexx wil fabricage voor export naar VS verleggen naar Amerika

ETTEN-LEUR, 13 maart 2018 – Alumexx, de aan de Euronext Amsterdam genoteerde fabrikant van hoogwaardige aluminium klimmaterialen voor de doe-het-zelfmarkt (DHZ), heeft definitief het besluit genomen de productie van onder meer aluminium trappen, ladders en steigers voor export naar de VS daar ook te gaan produceren. Het voornemen, dat al enige tijd werd overwogen, is vandaag formeel goedgekeurd door de Raad van Commissarissen en volgt op het besluit van de
Amerikaanse regering om invoerheffingen op staal (+25%) en aluminium (+10%) te verhogen.

Alumexx, dat begin dit jaar naar de beurs van Amsterdam ging, koerst op een snelle expansie via onder meer export. De Amerikaanse markt is met een afzetvolume van ca. US$2,1 miljard zeer interessant. Wanneer het bedrijf uit Etten-Leur de productie daadwerkelijk opstart is nog niet bekend. Inmiddels is wel met technologiepartner VDL uit Eindhoven overeengekomen dat Alumexx
van hun productiefaciliteiten in Richmond (Virginia) en/of Atlanta (Georgia) gebruik kan gaan maken.

Volgens Alumexx ceo Jeroen van de Heuvel is de beslissing om de productie naar de Amerikaanse markt te verleggen niet alleen genomen door het recente besluit van de regering Trump. “We betalen op dit moment al 6,8% heffing op de invoer van onze kant-en-klare producten. Deze produceren we in Etten-Leur met aluminium uit Nederland en omringende EU landen. Als we in de VS gaan produceren en assembleren, zullen we het aluminium uit Canada halen. Die kwaliteit is namelijk beter dan de kwaliteit van aluminium uit de VS. Naar het nu laat aanzien hoeven we straks geen invoerheffingen meer te betalen. Die aanname hangt overigens nog wel af van wat Amerika en
Canada overeenkomen tijdens de heronderhandeling van de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA) die op stapel staat.”

Made in America
Productie in de Verenigde Staten biedt Alumexx straks ook meer dan alleen mogelijke besparingen op invoerrechten. “Ten eerste, als we ter plaatse produceren, kunnen we onze producten voorzien van het stempel ‘Made in the USA’. Dat is belangrijk voor Amerikanen en vooral belangrijk als we daar snel positie willen innemen. Ten tweede zullen we in dat geval met de vakbonden
samenwerken. Doen we dat goed, dan krijgen we op allerlei vlakken meer voor elkaar bij de Amerikaanse overheid. En als laatste verkennen we nu ook al de mogelijkheid om onze klimmaterialen te fabriceren van glasvezel (fibre glass) in plaats van aluminium. En Amerikanen zijn nu juist weer heel goed in glasvezel”, aldus Van den Heuvel.

Het bedrijf Alumexx is een afsplitsing van ASC Group, Nederlands grootste aluminium steigerproducent van ondermeer rolsteigers, steigeronderdelen, ladders en trappen voor de professionele markt. Alumexx zelf richt zich daarentegen enkel en alleen op consumenten via de retailmarkt en is inmiddels vanuit een solide basis in de Benelux actief via dealers in Duitsland,

Frankrijk en Tsjechië en online, nu al goed voor 40% van de omzet. De directie ziet op korte termijn goede mogelijkheden in Scandinavië, verschillende West-Europese landen en de Verenigde Staten.

Lees ook:
https://www.alumexx.nl/2018/02/28/alumexx-opent-vestiging-portugal/
https://www.alumexx.nl/2018/01/25/alumexx-koerst-op-snelle-internationale-expansie/

[einde bericht]

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met woordvoerder Frank Witte, via Creative Venue PR, tel. 020 4525225 of mobiel +31 6 53736170

Over Alumexx
Alumexx is maker van aluminium klimmaterialen voor de doe-het-zelfmarkt. Alumexx beweegt met haar hoofdzakelijk in Nederland geproduceerde kwaliteitsproducten aan de bovenkant van deze markt. Dankzij eigen ontwerpen die met behulp van de modernste productiemethoden worden gemaakt, onder meer in samenwerking met VDL in een robotstraat, kan Alumexx haar kwaliteitsproducten tegen concurrerende prijzen afzetten via doe-het-zelfketens, gereedschapswinkels en -verhuurders, en via grote onlinewinkels als bol.com, Coolblue.nl en het internationaal opererende toolstation.com. Daarmee weet de jonge onderneming in hoog tempo een marktpositie op te bouwen, die reeds aanzienlijk is in de Benelux en snel wordt uitgebreid elders in Europa, met name in Duitsland, Frankrijk en Spanje. In de
VS is met een aantal distributeurs contracten gesloten om daar de markt te bewerken.

Als dochter van ASC Group dat vergelijkbare producten maakt voor de professionele markt, begon Alumexx begon in 2011 met de ontwikkeling en verkoop van aluminium klimmaterialen voor consumenten en semiprofessionele gebruikers. Begin 2018 werd Alumexx verzelfstandigd en staat het genoteerd aan de Euronext Amsterdam.

Impressie Alumexx Amazon USA

Alumexx koerst op snelle internationale expansie

PERSBERICHT                                                          

Alumexx koerst op snelle internationale expansie

ETTEN-LEUR, 25 JANUARI 2018Alumexx NV, de aan Euronext Amsterdam genoteerde fabrikant van hoogwaardige aluminium klimmaterialen voor de doe-het-zelfmarkt (DHZ) wil de komende jaren in hoog tempo haar marktpositie uitbouwen in Europa. Dat maakt het jonge beursfonds vandaag bekend bij een toelichting op de strategische plannen voor de komende jaren. De uitgezette groeistrategie voorziet op dit moment dat tegen 2020 het bedrijf uit Etten-Leur zijn trappen, ladders en steigers in zeker 15 landen verkoopt en dat de huidige omzet van nu circa € 1,4 miljoen groeit naar €6,5 miljoen euro.

Alumexx kreeg via een reversed listing op 2 januari 2018 een notering aan de Amsterdamse beurs en gaf afgelopen dagen aan de financiële media een eerste formele toelichting op de strategie en prognoses. Deze werden eind december via het informatiememorandum al aan aandeelhouders van beursfonds PHELIX NV gepresenteerd die toen onder andere instemden met de overname van Alumexx en de naamsverandering in Alumexx.

Het bedrijf Alumexx is een afsplisting van ASC Group, Nederlands grootste aluminium steigerproducent van ondermeer rolsteigers, steigeronderdelen, ladders en trappen voor de professionele markt. Alumexx zelf richt zich daarentegen enkel en alleen op consumenten via de retailmarkt en is inmiddels vanuit een solide basis in de Benelux al actief via dealers in Duitsland, Frankrijk en Tsjechië en direct online, nu al goed voor 40% van de omzet. De directie ziet op korte termijn goede mogelijkheden in Scandinavië en verschillende West-Europese landen.

Alumexx ceo Jeroen van den Heuvel zegt in een toelichting op de strategie dat in de verdere toekomst de groei verder versneld zou kunnen worden door samenwerkingsverbanden en ‘bold on’ acquisities: “Wij kijken naar een West-Europese nichemarkt met een jaarlijkse omzet van € 2,4 miljard. Het aanbod is versnipperd en wij gaan inspelen op de consolidatie die daar de komende jaren plaats gaat vinden.”  Overigens heeft Alumexx ook een aantal veelbelovende relaties met dealers in de VS waarmee op termijn een tweede thuismarkt kan worden ontwikkeld. In de VS wordt jaarlijks omgerekend € 2,1 miljard omgezet in aluminium klimmaterialen en ook deze markt is rijp voor consolidatie.

 

Topkwaliteit tegen een scherpe prijs

Drijvende kracht achter de snelle groei is de hoge productkwaliteit die dankzij moderne productie- en distributiemethoden tegen een scherpe prijs in de markt kan worden gezet. Van den Heuvel (geb. 1974), die zelf alle certificaten aluminiumlasser gehaald heeft en zich als ondernemer in het professionele segment van de markt de afgelopen 20 jaar heeft bewezen, tekent zelf voor productontwerp en –ontwikkeling. Alumexx exploiteert (via voormalig moederbedrijf ASC Group) in de productie een robotstraat in samenwerking met technology partner VDL Group uit Eindhoven.

Alumexx haalt vooralsnog 35% van de onderdelen en componenten uit Oost-Europa en China, maar de ambitie is om een volledig Nederlands kwaliteitsproduct te maken. “De kosten van onze productiemethoden zijn concurrerend en we winnen aan kwaliteit en betrouwbaarheid als we de productie in zijn geheel naar hier halen”, zegt de bestuursvoorzitter. De ladders, trappen en steigers worden, behalve door een fijnmazig dealernetwerk, in toenemende mate online verkocht, via een eigen webshop en op dit moment via grote shops als Bol.com, Coolblue.nl en het internationaal opererende Toostation.com.

 

Scale up

Alumexx startte in 2011 met ontwerp en productie van aluminium klimmaterialen voor consumenten en semiprofessionele gebruikers, op verzoek van verschillende dealers. “We boekten binnen de kortste keren een miljoen omzet, zonder enige verkoopinspanning”, zegt Van den Heuvel. “Wij realiseerden ons wat de mogelijkheden zouden zijn als we wel gericht in gingen zetten op internationale marketing en distributie in dit marktsegment.” De omzet kwam vorig jaar op €  1,4 miljoen en zal volgens de prognose oplopen naar € 6,5 miljoen in 2020.

In deze snelle ontwikkeling bouwt Alumexx z’n eigen organisatie geleidelijk uit. De productie, die nu nog voor een deel is uitbesteed, wordt in eigen hand genomen en de distributie wordt verzorgd vanuit een eigen distributiecentrum dat later in 2018 wordt opgeleverd. De noodzakelijke investeringen in het  ontwerpen van een volledig productenpakket, in mallen en andere productiemiddelen én in het distributiecentrum zijn afgelopen jaren al gedaan, zo stelt Van den Heuvel. Daarom verwacht hij de snelle groei de komende jaren uit de eigen kasstroom te kunnen financieren.

 

Stabiele basis

Met het oog op naamsbekendheid en financieringsmogelijkheden voor eventuele toekomstige overnames, heeft Alumexx een beursnotering gezocht. Die vond het bedrijf via een omgekeerde overname door het lege beursfonds PHELIX NV. “Ik ben mij bewust van de publieke discussie over de merites van een notering zonder formele introductie”, zegt Van den Heuvel. “Maar vanuit het perspectief van een kleine onderneming is zo’n laagdrempelige toegang tot de beurs ideaal. Bestuur en commissarissen van PHELIX NV hebben ons een schone beursvennootschap opgeleverd, die nu bevrijd is van de lasten van het verleden. Zij verdienen in dat kader, zeker gezien het verleden dat PHELIX NV eerst van zich af moest schudden, een groot compliment.”

Van de aandelen is nu 35% in handen van bestuursvoorzitter Van den Heuvel (35%) die de komende twee en half jaar geen aandelen mag verkopen, en drie grootaandeelhouders  (waaronder investeringsfonds Mountainshield) die nu ruim de helft van de aandelen houden en de komende twee jaar niet meer dan 10% per jaar mogen verkopen. Hiermee wordt de beschikbaarheid van aandelen voor vrije verhandeling (free float) geleidelijk groter. “We hebben zo gezocht naar een balans tussen de ruimte voor vrije verhandeling van het aandeel en stabiliteit in het eigendom die we in deze fase nodig hebben, aldus Van den Heuvel.

De komende jaren zal Alumexx zijn groeistrategie uitvoeren gesteund door de grootaandeelhouders van het eerste uur. “En wat betreft die verhandelbaarheid nu zijn wij tevreden met beleggers die willen investeren in de waardontwikkeling op de lange termijn.”

[einde bericht]

Lees ook:

  • Interview met ondernemer Jeroen van den Heuvel
    https://www.alumexx-nv.nl/2018/01/25/interview-met-alumexx-ceo-over-ondernemen-ambities-en-marktkansen/

 

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met woordvoerder Frank Witte, via Creative Venue PR,
 tel. 020 4525225 of mobiel +31 6 53736170

 

Over Alumexx

Alumexx is maker van aluminium klimmaterialen voor de doe-het-zelfmarkt. Alumexx beweegt met haar hoofdzakelijk in Nederland geproduceerde kwaliteitsproducten aan de bovenkant van deze markt. Dankzij eigen ontwerpen die met behulp van de modernste productiemethoden worden gemaakt, onder meer in samenwerking met VDL in een robotstraat, kan Alumexx haar kwaliteitsproducten tegen concurrerende prijzen afzetten via doe-het-zelfketens, gereedschapswinkels en -verhuurders, en via grote onlinewinkels als bol.com, Coolblue.nl en het internationaal opererende toolstation.com. Daarmee weet de jonge onderneming in hoog tempo een marktpositie op te bouwen, die reeds aanzienlijk is in de Benelux en snel wordt uitgebreid elders in Europa, met name in Duitsland, Frankrijk en Spanje. In de VS is met een aantal distributeurs contracten gesloten om daar de markt te bewerken.

Als dochter van ASC Group dat vergelijkbare producten maakt voor de professionele markt, begon Alumexx begon in 2011 met de ontwikkeling en verkoop van aluminium klimmaterialen voor consumenten en semiprofessionele gebruikers. Begin 2018 werd Alumexx verzelfstandigd en staat het genoteerd aan de Euronext Amsterdam.

Interview met ALUMEXX ceo over ondernemen, ambities en marktkansen

INTERVIEW

Nederlandse ondernemer Jeroen van den Heuvel bouwt toppositie in nichemarkt voor aluminium steigers en ladders

Veel mensen kennen hem als autocoureur. Jeroen van den Heuvel (Etten-Leur, 1974) won in 2004 The Extreme Drivers Challenge van televisiezender RTL-7 en ging daarna enkele jaren vol professioneel racen. “Dat was echt een supertijd”, zegt hij zelf. Het racen zit hem in het bloed en hij rijdt nog steeds met enige regelmaat rallys, nu voor het goede doel in plaats van voor een salaris. En hij is af ten toe actief als testrijder. Maar hoe spannend ook, racen is altijd een nevenactiviteit gebleven. Want Van den Heuvel, oprichter van Aluminium Scaffolding Company (ASC) Group en nu ceo van beursfonds Alumexx, is voor alles ondernemer.

Na verovering van de professionele markt met ASC bestormt hij nu met Alumexx de retailmarkt.

Lees het gehele interview  >>>>  

 

Alumexx N.V. vanaf vandaag verhandelbaar aan Euronext Amsterdam

Het aandeel Alumexx N.V. is vanaf vandaag verhandelbaar aan Euronext Amsterdam. Het bijbehorende ticker symbol luidt “ALX”.

Alumexx N.V. is de nieuwe naam van PHELIX N.V.. Aandeelhouders stemden hiertoe in tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering (BAVA) van PHELIX N.V., gehouden op

28 december 2017. Met ingang van vandaag (dinsdag 2 januari 2018) zal de naam van het beursfonds PHELIX N.V. worden gewijzigd in Alumexx N.V. en zullen voor het eerst aandelen Alumexx N.V. kunnen worden verhandeld.

Alumexx is de verzelfstandigde dochter van Aluminium Scaffolding Company (ASC), producent van aluminium klimmaterialen, zoals trappen, steigers en loopbruggen. ASC heeft sinds 1991 een vooraanstaande internationale positie opgebouwd in de professionele en industriële markt. Alumexx is ontstaan als nevenactiviteit, in reactie op vraag uit de doe-het-zelf-markt (DHZ-markt), en maakt trappen en steigers voor particuliere en semi-professionele gebruikers.

De DHZ-markt voor klimmaterialen in de VS en Europa heeft een omzetvolume van circa €4,4 miljard en groeit snel. In deze versnipperde markt denkt Alumexx vanuit een bescheiden basis snel te kunnen groeien, zowel door met het aanbod van kwalitatief sterke en scherp geprijsde producten autonoom marktaandeel te winnen als door samenwerking met en overname van partijen aaN.V.ullende omzet te genereren.

Alumexx bouwt voort op de brede vakkennis en ervaring die haar directievoorzitter de heer J. van den Heuvel heeft opgebouwd bij ASC. Alumexx is gebaat bij de bekendheid en status die een beursnotering biedt, om de beoogde snelle expansie in de DHZ-markt voor klimmaterialen vanuit thuismarkt Benelux mogelijk te maken.

Het uistaand aandelenkapitaal van de vennootschap N.V. bedraagt 10.695.515, waarvan 6.995.515 Gewone Aandelen en 3.700.00 aandelen A. De Gewone Aandelen en aandelen A hebben dezelfde economische en juridische rechten; echter zijn alleen de Gewone Aandelen ter beurze verhandelbaar. Het ticker symbool van Alumexx is “ALX” en de ISIN-code is NL0012194724.

Voor meer informatie:

Selwyn Duijvestijn
info@phelixnv.com
020-2386378

Aandeelhouders PHELIX N.V. geven akkoord aan overname Alumexx

De Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders, die vandaag in Eindhoven gehouden is, heeft  akkoord gegeven aan de overname van Alumexx en de daarop gerichte statutenwijziging. De vennootschap PHELIX N.V. heeft daarmee de onderneming Alumexx aan zich verbonden en neemt de naam Alumexx aan.

Aandeelhouders hebben verder ingestemd met de benoeming van directeur J. van den Heuvel van Alumexx tot bestuurder van de vennootschap, als opvolger van de S.A.M. Duijvestijn. De heer Duijvestijn ontving dank voor zijn diensten aan de vennootschap tot heden en blijft beschikbaar als adviseur om de verantwoording van boekjaar 2017 af te ronden en de onderneming in de eerste maanden op de beurs te begeleiden.

Vanaf 2 januari aanstaande zal de vennootschap met de aan haar verbonden onderneming onder de naam Alumexx genoteerd zijn aan Euronext Amsterdam. Daarmee krijgt de effectenbeurs er een jonge, snelgroeiende onderneming bij. Alumexx produceert aluminium klimmaterialen als trappen en steigers voor de doe-het-zelf markt. De onderneming is verzelfstandigd uit Aluminium Scaffolding Company (ASC), dat over de afgelopen 26 jaar een vooraanstaande positie heeft opgebouwd op in de professionele markt voor klimmaterialen.

De heer Van den Heuvel is oprichter en eigenaar van ASC. Hij heeft het dagelijks management van ASC overgedragen en gaat zich full time richten op de ontwikkeling van Alumexx. De onderneming verwacht vanuit een bescheiden basis snel te kunnen expanderen in de groeiende doe-het-zelf markt voor klimmaterialen in Europa en Noord-Amerika.

 

Voor nadere informatie:

Roos Bouws (Creative Venue)
020 – 452 5225
info@phelixnv.nl
www.phelixnv.nl

 

FAQ – antwoord op vragen over Alumexx en haar beursnotering

1. Wat is het profiel van Alumexx als nieuwe beursonderneming?

Alumexx is de verzelfstandigde dochter van Aluminium Scaffolding Company (ASC), producent van aluminium klimmaterialen zoals trappen, steigers en loopbruggen. ASC heeft sinds 1991 een vooraanstaande internationale positie opgebouwd in de professionele en industriële markt. Alumexx is de afgelopen jaren ontstaan als nevenactiviteit, in reactie op vraag uit de doe-het-zelf markt (DHZ-markt), en maakt trappen en steigers voor particuliere en semiprofessionele gebruikers. Na verzelfstandiging denkt Alumexx, vanuit een bescheiden basis, snel te kunnen groeien in de versnipperde DHZ-markt in Europa en Noord-Amerika.

Met Alumexx krijgt de effectenbeurs er een snelgroeiende industriële onderneming bij die Nederlandse kwaliteitsproducten afzet op een internationale markt.

 

2. Hoe is Alumexx aan haar beursnotering gekomen?

Alumexx zocht een notering om de status en naamsbekendheid te versterken, die nodig is om de beoogde internationale expansie te ondersteunen. In de omgekeerde overname van PHELIX N.V., een beursgenoteerde vennootschap zonder operationele activiteiten, vond Alumexx een snelle en efficiënte manier om notering te verkrijgen.

 

3. Wie zijn de aandeelhouders van Alumexx?

De oprichter, directeur en eigenaar van de onderneming, Jeroen van den Heuvel, heeft tegen inbreng van zijn onderneming een belang van 35% gekregen in de vennootschap, door uitgifte van nieuwe aandelen. Daarbij is het belang van de grootaandeelhouders van het voormalige PHELIX N.V., Mountainshield Capital Fund, Kuikens B.V. en S. Jost, verwaterd tot respectievelijk 23%, 30% en 3%. De resterende 9% van de aandelen zijn in handen van andere beleggers en in beginsel beschikbaar voor vrije beurshandel (free float).

 

4. Hoe groot is risico van speculatieve handel en irrationele koersbewegingen?

Alumexx heeft bewust gekozen voor stabiliteit in de eigendom, om de onderneming de komende jaren ongestoord te kunnen ontwikkelen. Alle grootaandeelhouders hebben zich verbonden aan een lock-up, die hen verplicht om het overgrote deel van hun aandelen de komende twee jaar vast te houden. Directeur-grootaandeelhouder Jeroen van den Heuvel zal 30 maanden lang helemaal geen aandelen verkopen, de andere drie grootaandeelhouders mogen de komende twee jaar per jaar maximaal 10% van hun bezit verkopen.

Tegenover de stabiliteit in de eigendom staat mogelijke volatiliteit in de koersontwikkeling. Zolang aandeelhouders slechts zeer beperkt aandelen mogen verkopen, zijn er relatief weinig aandelen voor vrije verhandeling beschikbaar. De komende twee jaar kan de free float bij maximaal gebruik van de uitzondering op de lock-up toenemen tot 20% van de uitstaande aandelen. Eenzijdige vraag of aanbod van aandelen bij een beperkt aantal beschikbare aandelen kan leiden tot grote koersuitslagen.

De grootaandeelhouders zullen zich laten leiden door hun inschatting van de waardeontwikkeling van Alumexx. Zij hopen dat andere aandeelhouders zich bij hen aansluiten. Wie uit speculatieve motieven deelneemt en zich door de waan van de dag(handel) laat leiden, doet dat voor eigen risico.

 

5. Gaat Alumexx op afzienbare termijn een kapitaalberoep doen op de beurs?

Alumexx is schuldenvrij en beschikt over de belangrijkste productiemiddelen, een distributiecentrum en een webshop. De komende twee jaar kan de onderneming de autonome groei financieren uit de cash flow die zij genereert. Uitgifte van nieuwe aandelen zal de komende jaren alleen aan de orde zijn in het kader van samenwerking en overname waarvoor (deels) in aandelen wordt betaald.

 

6. Waar is meer informatie te vinden over de onderneming Alumexx?

Medio januari zal algemeen directeur Jeroen van den Heuvel zijn onderneming presenteren aan de markt en de media. Een eerste financiële verantwoording van resultaten en ontwikkeling volgt bij de publicatie van de halfjaarcijfers 2018.

 

Voor meer informatie:

Selwyn Duijvestijn
info@phelixnv.com
020-2386378