Alumexx toont groei en potentie

Etten-Leur, 19 juni 2019 – Alumexx N.V., de aan Euronext Amsterdam genoteerde leverancier van klimmaterialen, zal op 21 juni 2019 haar AVA houden in Breda. 2018 was het eerste volledige jaar als beursnotering voor de Nederlandse leverancier van o.a. ladders, trappen, steigers en accessoires voor het veilig werken op hoogte. Tijdens de AVA zal het boekjaar 2018 besproken worden met een toelichting op de strategie van 2019. De omzet over het eerste kwartaal 2019 geeft de potentie en verwachtingen voor de organische groei van dit jaar.

Over het eerste kwartaal 2019 wist de aluminium specialist een omzet toename van ruim 50% te realiseren t.o.v. het eerste kwartaal 2018. Deze groei werd behaald door omzettoename in binnen- en buitenland. Vooral de Duitse markt laat een zeer solide groei zien. Zoals bij de start-up in 2018 aangegeven, is vooral de internationalisering zeer belangrijk.

De uitbreiding van het assortiment en spreiding van doelgroepen heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de omzet over het eerste kwartaal van 2019. Ook de toename van de internationale dealers heeft aanzienlijke groei gebracht. In Duitsland is het aantal verkooppunten uitgebreid ( o.a. Berlijn, Bad Honnet en Rheinberg ) , en is Alumexx nu ook leverancier geworden van EDE ( Einkaufsbüro Deutscher Eisenhändler GmbH )  met ruim 1300 aangesloten handelsondernemingen.

CEO Jeroen van den Heuvel: “ We beginnen steeds meer te leren van onze doelgroep en gebruikers. Hierin komt naar voren dat Alumexx internationaal geliefd is vanwege de goede prijs-kwaliteitsverhouding. We merken dat vooral de ZZP-ers kiezen voor ons merk. Dit wisten we al van de Nederlandse en Belgische dealers, maar ook Duitsland , Frankrijk en Scandinavië laten deze potentie zien “.
Begin van het tweede kwartaal 2019 heeft Alumexx ook de eerste try-out geïnstalleerd op Amazon Duitsland, welke al direct omzet gegenereerd heeft voor Alumexx online.

In de USA zal de oriënterende fase met Alumexx uitgebouwd gaan worden. Amerikaanse dealers van de ASC Group zullen ook een assortiment van Alumexx op gaan nemen in hun programma. Samen met productiepartner VDL zal de expeditie en warehousing gecoördineerd gaan worden vanuit Atlanta. Dit betreft een langere termijn strategie voor 2019-2020.

Alumexx heeft tevens een exclusief distributiecontract weten te sluiten met de Dijtham Group voor de Nederlandse Antillen. Een bedrijf dat al reeds 25 jaar gevestigd is in dit gebied en meerdere vestigingen op Aruba, Curaçao en Sint Maarten heeft. De Dijtham Group bezit tevens ook diverse outlet stores en levert vanuit dit gebeid o.a. ook aan de USA. Hiermee is dit partnership dus ook van strategische waarde voor Alumexx, welke de naamsbekendheid en internationalisering vergroot.
Internationalisering in deze branche is een lange termijn strategie vanwege de wetgeving en eisen per land. De flexibiliteit van de organisatie draagt bij aan een snelle internationale groei, daar het bestuur een streven heeft in de toekomst 50% van de omzet uit export te willen behalen.

In 2018 heeft Alumexx nog geen deal kunnen sluiten met een grote bouwmarkt , maar voor 2019 blijft de focus ook liggen op het vullen van de schapen binnen deze doelgroep. Er zijn wel verschillende oriënterende gesprekken met de grotere doe-het-zelf ketens, maar hier zijn nog geen concrete orders uit gekomen. Alumexx is zich bewust van de grote omvang en vaak zeer kleine marges, welke veel risico’s met zich mee kunnen brengen bij de grote bouwmarkten. In 2018 heeft Alumexx op verschillende tenders ingeschreven , maar zich niet willen binden aan de vaak strenge en eenzijdige eisen van de grote doe-het-zelf ketens.
CEO Jeroen van den Heuvel: “ We moeten wel baas in eigen huis blijven. We zijn een solide betaalbaar Nederlands merk met hoge kwaliteit , service en snelle leveringen. “.

Assortiment en doelgroep

Alumexx heeft het afgelopen jaar haar assortiment flink uitgebreid inzake aluminium klimmaterialen en accessoires . Naast de kleinere steigers en ladders zijn nu ook de grotere type steigers en ladders verkrijgbaar bij Alumexx. Deze uitbreiding bleek ook belangrijk voor de vraag vanuit de ZZP branche. Tevens zijn er naast de samenwerking met ASC ook contracten gesloten met andere klimmaterialen fabrikanten welke de producten voor Alumexx gaan produceren. Zo zijn er afgelopen periode meerdere accessoires en gereedschappen toegevoegd. Hiermee worden meerdere doelgroepen bereikt en de markt vergroot. Alumexx kan hiermee op gaan schalen met one-stop-shopping d.m.v. productaanbod, service en snelle leveringen.

Online strategie 

De online strategie van Alumexx heeft afgelopen periode mede bijgedragen aan de groei van het bedrijf. Naast omzetgroei brengt het ook veel spreiding van het marktgebied en doelgroepen. De geleverde inspanningen van de IT afdeling en het partnerships met online stratelogen zorgt voor een grotere vindbaarheid van het merk Alumexx.
Naast het nieuw gebouwde online platform van Alumexx voor Nederland wordt er ook intens gewerkt aan de eigen internationale sites. De samenwerking tussen het eigen distributiecentrum en externe expediteurs wordt uitgebouwd en constant geoptimaliseerd om aan de groeiende eisen van online bestellingen te kunnen blijven voldoen. Alumexx heeft ook hard gewerkt aan het optimaliseren van de betalingssystemen, welke bijdragen aan de efficiëntie en veiligheid van online betalingen.
De samenwerking met o.a. Coolblue, Bol.com en Toolstation is intens en positief voor de omzetgroei. Toolstation is hierin op Europees niveau een belangrijke strategische partner.
Alumexx besteed veel aandacht en energie aan de uitbreiding van digitale expansie. Ook de digitale platformen van Amazon in Duitsland en Amerika worden stelselmatig uitgebreid. Het bestuur is zich nu aan het oriënteren over expansie hiervan in meerdere landen. Naast deze doelstellingen zal Alumexx haar focus leggen op verkrijgbaarheid bij de digitale bouwmarkten en warenhuizen. Zo heeft Alumexx een contract weten te sluiten met Blokker, waar Alumexx op korte termijn opgenomen wordt in de online webshop.

CEO Jeroen van den Heuvel: “ Het doet me goed dat we flink aan het opschalen zijn. De huidige omzetgroei en verdere internationalisering zijn van belang om flink door te groeien de komende jaren. Naast deze organische groei blijven wij ons oriënteren op groei door eventuele overnames en/of partnerships. De waarde van onze naamsbekendheid groeit nu ook door de kracht van de online platforms en de eigen digitale netwerken en systemen. Hiermee neemt de waarde en potentie van het merk én het bedrijf sterk toe voor de toekomst”.

Perscontact & investor relations
Alumexx N.V.
Tel: (0) 76 – 303 35 96
www.alumexx-nv.nl

Toekomstgerichte uitspraken
Dit persbericht bevat een aantal toekomstgerichte uitspraken. Deze uitspraken zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen, inschattingen en prognoses van de directie en de informatie die de onderneming momenteel ter beschikking staan. De uitspraken zijn onderhevig aan bepaalde risico’s en onzekerheden die moeilijk zijn in te schatten, zoals algemene economische omstandigheden, rentepercentages, wisselkoersen en veranderingen in wet- en regelgeving. De directie van Alumexx kan dan ook niet garanderen dat haar verwachtingen zullen uitkomen. Verder aanvaardt Alumexx geen verplichting om de in dit persbericht gedane uitspraken te actualiseren.

Over Alumexx
Alumexx richt zich op de levering  van  ladders, trappen, steigers en aanverwante artikelen voor klus-, schilder- en onderhoudswerkzaamheden op hoogte. De doelgroep is de  semiprofessionele en doe-het-zelfmarkt. Alumexx beweegt met haar hoofdzakelijk in Nederland geproduceerde kwaliteitsproducten aan de bovenkant van deze markt. Dankzij eigen ontwerpen die met behulp van de modernste productiemethoden worden gemaakt, kan Alumexx haar kwaliteitsproducten tegen concurrerende prijzen afzetten via de eigen online platforms, externe online platforms, dealers en doe-het-zelfketens. Begin 2019 breidde Alumexx het assortiment uit met producten van derden, zoals Hailo en Batavia. De huidige afzetmarkt bevindt zich in Europa.

De voormalige moedermaatschappij ASC Group, die vergelijkbare producten maakt voor de professionele markt, begon in 2011 met de ontwikkeling en verkoop van aluminium klimmaterialen voor consumenten en semiprofessionele gebruikers. Eind 2017 werden deze producten ondergebracht in Alumexx B.V. en aan het beursfonds verkocht. Alumexx N.V. is sinds januari 2018 genoteerd aan de beurs van Euronext Amsterdam.

Dit is een openbare aankondiging van Alumexx N.V. ingevolge artikel 17, paragraaf 1 van de Europese Marktmisbruik Verordening (596/2014).